Kan inte ansluta klient

Forum för OpenVZ-relaterad diskussion
mats77

Kan inte ansluta klient

Inläggav mats77 » 16 mar 2014, 00:01

Med risk för att göra bort mig, kommer här några dumma frågor...

Har precis satt upp en Glesys OpenVZ-server (Ubuntu 12.04 LTS 64-bit). Jag har installerat en enkel TCP-server som lyssnar på <IPv4>:40000. Problemet jag har är att jag utifrån inte kan nå denna ändpunkt. Säkerligen ligger problemet inte på OpenVZ-servern, utan snarare på andra sidan från var jag kör TCP-klienten som försöker ansluta sig. Jag vill alltså utesluta att det är något i OpenVZ-servern som blockar min inkommande TCP-anslutning.

Jag listar iptables, och ser att det är helt tomt. Finns inga regler. Borde väl betyda att all typ av inkommande och utgående trafik är accepterad? Men trafik på andra portar får jag inte in.

Finns det något annat på servern som skulle kunna tänkas blocka inkommande trafik?

Jag har kört tcpdump (och tshark) och analyserat vad som kommer in. Jag har provat SSH och ping (ICMP), och båda dessa fungerar.

Jag misstänker att problemet ligger på klientsidan (kanske i brandväggen i min D-Link-router, även om jag inte där ser något uppenbart).

Tips mottages tacksamt! :)

Tack på förhand!

mats77

Re: Kan inte ansluta klient

Inläggav mats77 » 16 mar 2014, 13:20

Har troligtvis identifierat problemet till klientsidan. Jag behöver antagligen basera min klient-server-kommunikation på vedertagna portar, t.ex. port 80.

Återgå till "OpenVZ"