Att få Varnish att fungera på OpenVZ

Forum för OpenVZ-relaterad diskussion
siit

Att få Varnish att fungera på OpenVZ

Inläggav siit » 14 jan 2011, 01:41

Jag brottades nyligen med ett problem med att köra HTTP acceleratorn Varnish på en installation av Debian i OpenVZ. Vid hög last slukade Varnish allt minne den kunde, oavsett storageinställningar för disk eller malloc, vilket efter bara några minuter kunde få servern att sluta svara. Efter lite googlande visade det sig även att jag inte var ensam med detta problem utan det låg även som en closed ticket i deras tracker. Utan att ha hittat en lösning var jag nära att ge upp och byta till (den i detta fall, mycket sämre passande) Squid eller dess like, när jag lyckas få Varnish att köra utan problem genom en simpel lösning: Jag specificerade stack size i init.d scriptet via ulimit -s 2048.

Efter detta rullar Varnish utan problem även på OpenVZ. Kanske sitter någon här som upplevt samma problem, och jag hoppas isåfall att detta kan komma till nytta. Jag har även skrivt några rader om detta på min blog: http://blog.doodlejiggy.com

hno

Re: Att få Varnish att fungera på OpenVZ

Inläggav hno » 30 maj 2011, 01:30

Detta har med trådar att göra. vartefter lasten ökar så skapar varnish fler och fler trådar och för varje tråd så sätts det upp en stack. På grund av den något udda modellen för hur OpenVZ räknar minnesanvändning så slår detta direkt på den rapporterade minnesanvändningen även om minnet egentligen inte används.

Problemet är inte unikt för varnish utan gäller alla program som använder trådar.

Återgå till "OpenVZ"