Hjälp: VPS med Webmin/Virtualmin

Almänna diskussioner, tips m.m. om virtualisering
JejjE

Hjälp: VPS med Webmin/Virtualmin

Inläggav JejjE » 23 apr 2013, 15:13

Hej, jag hade tänkt sluta upp med dummheterna av shared hosting och börja med en VPS istället, jag har kikat runt och jämfört priser lite här och var. Glesys har nog varit den ledande svenska leverantören jag kommer välja ifrån.

Min uppsättning ska vara Webmin med Virtualmin, och skala ned Virtualmin lite. Då jag inte te.x. är i behov av epost-stöd, bind osv så vill jag köra med så lite så som möjligt. Det enda som ska köras på är ett fåtal Wordpress installs.

Virtualmin rekommenderar 254MB - 512MB RAM, men jag är nästan säker på att man kan kapa mycket onödigt. Har därför lekt med VirtualBox och med endast Webmin på tomgång, så drar det ~ 60MB. Vilket är lite mer rimligt å¨en ny installerad server åndå?

Har dock haft problem att installera Virtualmin utan deras install.sh script. Och får hela tiden felmeddelanden om suexec osv. (Och har tröttnat på att krångla med det lite)

Skulle därför gärna vilja ställa lite frågor till er här på forumet, som med största sannorlikhet har mycket mer expertis i lillfingret än jag har all-together.

Vad jag tänkt göra:
    * Jag vill installera en mer lightweight webbserver (httpd, ngix eller liknande) med stöd för Wordpress (php, ftp, zip osv).

* Sänka RAM kravet så mycket som möjligt.

* Trimma bort program och moduler som inte används i virtualmin. (Ta bort allt mailstöd )ifrån servern.

* Sätta upp 2st Wordpress med stöd för ~100 Unika besökare/dag.

* Använda mitt nuvarande domänpaket för att hantera alla mina domäner/eposter.

Till frågorna:
    * Vilken storlek på VPS behöver jag? 128/256/512MB ?
    * Hur går jag till väga enklast för att sätta upp Webmin och Virtualmin så lightweight som möjligt.
    * Hur byter jag ut Apache emot annan webbserver?
    * Vart har ni era VPSer, och är ni nöjda?

e7andy

Re: Hjälp: VPS med Webmin/Virtualmin

Inläggav e7andy » 23 apr 2013, 15:48

* Vilken storlek på VPS behöver jag? 128/256/512MB ?
-Det märker du efterhand. I kontrollpanelen så kan du skala minnet upp och ner efter behov. Jag kör 2560 MB på min server men brukar dubblera det när jag kör uppdateringar och byggen på servern. Jag testar ibland att sänka och se om det går att köra lägre, men då brukar några tjänster dö för minnet tar slut så för mig så passar 2560 MB bra just nu.

* Hur går jag till väga enklast för att sätta upp Webmin och Virtualmin så lightweight som möjligt.
-Eftersom du har fullkoll på vad som ska köras på servern så kan du enklare tweaka allt så det passar just för dig och helt enkelt skippa det som inte behövs.

* Hur byter jag ut Apache emot annan webbserver?
-Här hittade jag en guide för nginx: http://www.virtualmin.com/documentation/web/nginx
Jag kör Virtualmin med Apache och har inte testat att byta ut den. Eftersom Virtualmin inte har något officiellt stöd för något annat så vågar jag inte byta.

* Vart har ni era VPSer, och är ni nöjda?
-Glesys i Falkenberg. Fungerar väldigt bra. Några mindre strul, men de har nästan uteslutande berott på något jag gjort och i några fall så har det varit problem med uppkopplingen mot datahallen. Har nu varit där i 5 år.

Återgå till "Allmänt"