Peka om namnserver för VPS

Almänna diskussioner, tips m.m. om virtualisering
Nille

Peka om namnserver för VPS

Inläggav Nille » 20 feb 2012, 10:52

Hejsan,

Hittade detta forum när jag var ute och sökte efter en utmaning jag har gällande enkel ompekning av en VPS som skall flyttas till ny ip.

Namnservrarna jag använder idag är ns1.xxxx-hosting.com och ns2.xxxx-hosting.com och denna domän ägs av en kompis till mig som jag brukade dela min VPS med. Tyvärr vill han inte sälja denna domän till mig så jag måste ordna egen ompekare.

Är det så enkelt att jag bara köper ett domännamn, tex xxxx-nydomain.com som jag sedan pekar om till ip-adressen för min VPS? Eller måste jag göra några andra inställningar också?

Är det korrekt att jag sedan ber kompisen peka om hans xxxx-hosting.com till ns1.xxxx-nydomain.com och ns2.xxxx-nydomain.com?

Isf behöver jag ju inte bekymra min kompis mer utan kan i lugn och ro sedan se till så att alla domäner jag har på min VPS ompekas till ns1.xxxx-nydomain.com och ns2.xxxx-nydomain.com

Jag har konto hos både Loopia och GoDaddy om någon av dem är att föredra för den nya domänen!

Jag har en managed VPS hos SolarVps med Plesk. Jag har inte kunskapen att köra en egen server men det kanske ni redan räknat ut.

Tack på förhand!

SajtXL

Re: Peka om namnserver för VPS

Inläggav SajtXL » 24 feb 2012, 15:03

Nja, din server borde ha även ett HOSTNAMN, typ vps1.xxxx-hosting.com. Även detta hostnamn bör ändras enligt vps1.xxxx-nydomain.com.

Loopia har numera inte stöd för ip adresser när du skall konfigurera dina egna namnservrar, så du måste be registry@loopia.se om hjälp här.
Du måste själv via din kontollpanel först tala om att domänen xxxx-nydomain.com använder sig av NS: ns1.xxxx-nydomain.com och ns2.xxxx-nydomain.com
Men sedan måste du tala om att ns1.xxxx-nydomain.com har ip 10.20.30.41 och ns2.xxxx-nydomain.com har ip 10.20.30.42, och detta kan du inte längre göra själv från Loopia.
De har - tyvärr - tagit bort stödet att konfigurera egna NS i sin DNS editor. Go Daddy har tidigare haft stöd för denna funktion, osäker hur det är i dag.

Lycka till

/ Gnnar

Återgå till "Allmänt"